Już drugi tydzień trwają zajęcia zorganizowane przez INB UZ dla uczniów szkół średnich. Zajęcia odbywają się w ramach corocznej akcji, mającej na celu popularyzuję wiedzy i promuję INB. Obecnie INB ma podpisanych 15 umów o współpracy ze szkołami z Zielonej Góry i województwa lubuskiego oraz ze szkołami z województw ościennych, tj. dolnośląskiego i wielkopolskiego.
Pracownicy INB przygotowali zajęcia zarówno w formie laboratoryjnej, jak i warsztatów oraz wykładów. Do tej pory odbyły się, m.in., zajęcia z miareczkowania alkacymetrycznego, które poprowadziły dr inż. Iwona Sergiel i dr inż. Agnieszka Mirończyk.
Dr inż. Iwona Sergiel wraz z uczniami czwartej klasy biologiczno-chemicznej z III LO w Zielonej Górze.
W zajęciach wzięli udział uczniowie czwartej klasy biologiczno-chemicznej z III LO w Zielonej Górze oraz klasy medycznej z IV LO w Zielonej Górze.
Uczniowie klasy medycznej z IV LO w Zielonej Górze na zajęciach z miareczkowania alkacymetrycznego.
W ramach zajęć uczniowie poznali podstawowe techniki laboratoryjne pracowni chemicznej: pipetowanie i miareczkowanie. Nauczyli się samodzielnie sporządzać roztwory o ściśle określonym stężeniu oraz wyznaczać stężenie analitu metodą miareczkową.
W warsztatach z podstaw fizjologii układu oddechowego poprowadzonych przez dr Mateusza Cieplińskiego wzięli udział uczniowie z IV LO w Zielonej Górze oraz z I LO z Głogowa.
Dr Mateusz Ciepliński prowadzi zajęcia pt. „Podstawy fizjologii układu oddechowego” dla uczniów IV LO w Zielonej Górze.
W trakcie zajęć uczniowie mogli zapoznać się z anatomią i fizjologią układu oddechowego ssaka oraz zbadać objętość życiową swoich płuc i szczytowego przepływu powietrza przez płuca.
Uczniowie I LO z Głogowa wzięli również udział w zajęciach laboratoryjnych o właściwościach barierowych błon komórkowych (oznaczanie oporności osmotycznej krwinek czerwonych), które poprowadziła dr Elżbieta Heger; w warsztatach pt. „Życie pod stopami”, które poprowadziła dr Elżbieta Roland oraz w wykładzie z nanobiotechnologii, który wygłosiła dr Anna Timoszyk.
Dr Elżbieta Heger prowadzi zajęcia laboratoryjne dla uczniów I LO z Głogowa o właściwościach barierowych błon komórkowych.
Wszyscy wiedzą, że krwinki czerwone, czyli erytrocyty, to podstawowe komórki krwi odpowiedzialne za transport tlenu z płuc do wszystkich tkanek organizmu. Ich prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne, aby cały organizm utrzymywał odpowiedni poziom natlenowania. W ramach zajęć prowadzonych przez dr E. Heger, uczniowie dowiedzieli się co jest skutkiem zaburzenia podstawowej funkcji erytrocytów i jakie mogą być tego przyczyny. Przeprowadzone przez uczniów badanie oporności osmotycznej erytrocytów umożliwiło sprawdzenie integralności błony komórkowej. Podczas eksperymentu uczniowie mogli zaobserwować, że w wyniku wnikania większych ilości wody do komórek w procesie osmozy, przy pewnym stężeniu soli (NaCl), dochodziło do pękania erytrocytów. Im szybciej pękały erytrocyty, tym większe było prawdopodobieństwo, że w znacznej części erytrocytów krążących we krwi pacjenta znajdują się takie, które mają większą podatność na zbyt szybki rozpad, co uniemożliwia im dalsze pełnienie swojej funkcji w transportowaniu tlenu.
Warsztaty pt. „Życie pod stopami”, które poprowadziła dla uczniów I LO z Głogowa dr Elżbieta Roland.
Na warsztatach uczniowie mogli się przekonać jak duże znaczenie ma bioróżnorodność. W trakcie zajęć uczniowie mogli zapoznać się z wybranymi organizmami żyjącymi w glebie lub na jej powierzchni oraz dokonać ich obserwacji.
Uczniowie z I LO z Głogowa i IV LO z Zielonej Góry na wykładzie z nanobiotechnologii.
W ramach wykładu uczniowie dowiedzieli się czym zajmuje się nanobiotechnologia, na czym polegają metody biologiczno-biotechnologiczne otrzymywania nanocząstek oraz jakie nowe możliwości zastosowania daje połączenie metod biotechnologicznych z nanotechnologicznymi.
Natomiast na wykładzie pt. „Fermentacja w produkcji żywności”, wygłoszonym przez dr Andrzeja Jurkowskiego, wzięli udział uczniowie I ZS im. St. Staszica ze Wschowy.
Dr Andrzej Jurkowski prowadzi wykład dla uczniów I ZS im. St. Staszica ze Wschowy.
Uczniowie mogli się dowiedzieć jakie procesy nazywamy fermentacyjnymi i które z nich mają największe znaczenie w produkcji żywności, tj, takich produktów jak: warzywa, owoce, mleko i mięso, oraz jakie drobnoustroje przeprowadzają dany typ fermentacji.
Do tej pory w zajęciach wzięło udział 135 uczniów z różnych szkół.