uz-logo-pion-2.png

Aktualności

Trwa VI edycja zajęć prowadzonych dla uczniów szkół średnich przez pracowników INB

11.10.2023
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Już drugi tydzień trwają zajęcia zorganizowane przez INB UZ dla uczniów szkół średnich. Zajęcia odbywają się w ramach corocznej akcji, mającej na celu popularyzuję wiedzy i promuję INB. Obecnie INB ma podpisanych 15 umów o współpracy ze szkołami z Zielonej Góry i województwa lubuskiego oraz ze szkołami z województw ościennych, tj. dolnośląskiego i wielkopolskiego.

Pracownicy INB przygotowali zajęcia zarówno w formie laboratoryjnej,  jak i warsztatów oraz wykładów. Do tej pory odbyły się, m.in., zajęcia z miareczkowania alkacymetrycznego, które poprowadziły dr inż. Iwona Sergiel i dr inż. Agnieszka Mirończyk.

 6.jpgDr inż. Iwona Sergiel wraz z uczniami czwartej klasy biologiczno-chemicznej z III LO w Zielonej Górze.

 W zajęciach wzięli udział uczniowie czwartej klasy biologiczno-chemicznej z III LO w Zielonej Górze oraz klasy medycznej z IV LO w Zielonej Górze.

 5.jpgUczniowie klasy medycznej z IV LO w Zielonej Górze na zajęciach z miareczkowania alkacymetrycznego.

 

W ramach zajęć uczniowie poznali podstawowe techniki laboratoryjne pracowni chemicznej: pipetowanie i miareczkowanie. Nauczyli się samodzielnie sporządzać roztwory o ściśle określonym stężeniu oraz wyznaczać stężenie analitu metodą miareczkową.

W warsztatach z podstaw fizjologii układu oddechowego poprowadzonych przez dr Mateusza Cieplińskiego wzięli udział uczniowie z IV LO w Zielonej Górze oraz z I LO z Głogowa.

 1_.jpgDr Mateusz Ciepliński prowadzi zajęcia pt. „Podstawy fizjologii układu oddechowego” dla uczniów IV LO w Zielonej Górze.

 W trakcie zajęć uczniowie mogli zapoznać się z anatomią i fizjologią układu oddechowego ssaka oraz zbadać objętość życiową swoich płuc i szczytowego przepływu powietrza przez płuca.

Uczniowie I LO z Głogowa wzięli również udział w zajęciach laboratoryjnych o właściwościach barierowych błon komórkowych  (oznaczanie oporności osmotycznej krwinek czerwonych), które poprowadziła dr Elżbieta Heger; w warsztatach pt. „Życie pod stopami”, które poprowadziła dr Elżbieta Roland oraz w wykładzie z nanobiotechnologii, który wygłosiła dr Anna Timoszyk.

 3_.jpgDr Elżbieta Heger prowadzi zajęcia laboratoryjne dla uczniów I LO z Głogowa o właściwościach barierowych błon komórkowych.

 Wszyscy wiedzą, że krwinki czerwone, czyli erytrocyty, to podstawowe komórki krwi odpowiedzialne za transport tlenu z płuc do wszystkich tkanek organizmu. Ich prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne, aby cały organizm utrzymywał odpowiedni poziom natlenowania. W ramach zajęć prowadzonych przez dr E. Heger, uczniowie dowiedzieli się co jest skutkiem zaburzenia podstawowej funkcji erytrocytów i jakie mogą być tego przyczyny. Przeprowadzone przez uczniów badanie oporności osmotycznej erytrocytów umożliwiło sprawdzenie integralności błony komórkowej. Podczas eksperymentu uczniowie mogli zaobserwować, że w wyniku wnikania większych ilości wody do komórek w procesie osmozy, przy pewnym stężeniu soli (NaCl), dochodziło do pękania erytrocytów. Im szybciej pękały erytrocyty, tym większe było prawdopodobieństwo, że w znacznej części erytrocytów krążących we krwi pacjenta znajdują się takie, które mają większą podatność na zbyt szybki rozpad, co uniemożliwia im dalsze pełnienie swojej funkcji w transportowaniu tlenu.

 4_.jpgWarsztaty pt. „Życie pod stopami”, które poprowadziła dla uczniów I LO z Głogowa dr Elżbieta Roland.

 Na warsztatach uczniowie mogli się przekonać jak duże znaczenie ma bioróżnorodność. W trakcie zajęć uczniowie mogli zapoznać się z wybranymi organizmami żyjącymi w glebie lub na jej powierzchni oraz dokonać ich obserwacji.

 2_.jpgUczniowie z I LO z Głogowa i IV LO z Zielonej Góry na wykładzie z nanobiotechnologii.

 W ramach wykładu uczniowie dowiedzieli się czym zajmuje się nanobiotechnologia, na czym polegają metody biologiczno-biotechnologiczne otrzymywania nanocząstek oraz jakie nowe możliwości zastosowania daje połączenie metod biotechnologicznych z nanotechnologicznymi.

 Natomiast na wykładzie pt. „Fermentacja w produkcji żywności”, wygłoszonym przez dr Andrzeja Jurkowskiego, wzięli udział uczniowie I ZS im. St. Staszica ze Wschowy.

 7_.jpgDr Andrzej Jurkowski prowadzi wykład dla uczniów I ZS im. St. Staszica ze Wschowy.

 Uczniowie mogli się dowiedzieć jakie procesy nazywamy fermentacyjnymi i które z nich mają największe znaczenie w produkcji żywności, tj, takich produktów jak: warzywa, owoce, mleko i mięso, oraz jakie drobnoustroje przeprowadzają dany typ fermentacji.

 Do tej pory w zajęciach wzięło udział 135 uczniów z różnych szkół.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18