Jaki wyceniać kurs wymiany waluty w sytuacjach atypowych? Jak opisać pracę maszyny przemysłowej na podstawie sygnałów ze sterowników PLC? W jaki sposób oszacować zużycie elementów ładowarki pojazdów elektrycznych (EV)?
Na takie pytania musieli znaleźć odpowiedź studenci Wydziału Matematyki, Informatyki i Ekonometrii - podczas V Szkoły Modelowania Matematycznego - która w dniach 15 – 19 maja 2023 roku odbyła się na Uniwersytecie Zielonogórskim.
I nie była to teoria, a praktyczne problemy zgłoszone przez firmy: Cinkciarz.pl, Digital Technology Poland i Ekoenergetyka-Polska S.A.
Była to już V Szkoła Modelowania Matematycznego organizowana na Wydziale Matematyki, Informatyki i Ekonometrii przez Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki. Celem szkoły było pokazanie, że matematyka może być z sukcesem wykorzystywana do rozwiązywania rzeczywistych problemów pojawiających się w firmach i instytucjach oraz jak wyglądają kolejne etapy realizacji projektów – od postawienia problemu, poprzez proces jego modelowania, do prezentacji rozwiązania. Brali w tym udział żacy z różnych lat i kierunków: matematyki, informatyki i ekonometrii oraz inżynierii danych.
Uczestnicy warsztatów zostali podzieleni na trzy grupy, z których każda, pod kierownictwem opiekuna (instruktora reprezentującego przemysł), pracowała nad innym problemem. Problemy te miały różną tematykę nawiązującą do takich dziedzin życia gospodarczego, jak energetyka, automatyka przemysłowa czy finanse i bankowość. Praca w zespołach nad postawionymi problemami trwała cztery dni. Ostatniego dnia szkoły odbyła się uroczysta prezentacja studenckich rozwiązań połączona z ich analizą oraz komentarzem ze strony przedstawicieli przemysłu.
Zderzenie wiedzy, jaką młodzi ludzie zdobywają na studiach z rzeczywistymi problemami, jakie dostali od firm i próby ich rozwiązywania poprzez stosowanie odpowiednich metod i narzędzi matematycznych to bardzo cenne doświadczenie. Innym, może nawet ważniejszym aspektem, jest to, że studenci uczą się pracy zespołowej i „sprzedawania” przedstawicielom przemysłu swoich rozwiązań.
Uczestnicy Szkoły Modelowania Matematycznego, oprócz intensywnej pracy nad problemami, mieli też okazję wysłuchać wykładu pt. Razem czy osobno, statystyczne metody opisujące strategię hibernacji nietoperzy, który wygłosił dr Jan Cichocki z Instytutu Nauk Biologicznych.